Erasmus #1 První dny

Převážnou část léta strávím pendlováním mezi Vídní, kde jsem na Erasmu, a Brnem, kam jezdím za rodinou a kamarády. Jsem tu na stáži na TU Wien a budu se zabývat predikcí krystalových struktur (aneb jak odpůrce statistiky a člověk vyhýbající se počítačové učebně na matice k práci s Rkem přišel...). 

Po příjezdu mě příjemně překvapilo, jak rychle proběhlo ubytování, méně příjemné bylo zjištění, že jsem značnou část němčiny zapomněla. Prvním (a pro mě mega náročný)m úkolem bylo nainstalovat si Linux, strávila jsem nad tím víceméně celý den. (Linux je potřeba kvůli USPEXu, algoritmu generujícího krystalové struktury, který budu používat.) Ne, že bych si o tom poctivě nepřečetla něco už v Brně, ale můj notebook má problémy s rozpoznáváním flashek a když jsme po několika pokusech zkusili DVD, byl už unavený. No a taky jsem poprvé nějak odklikala rozdělení disku. Celkově to obnášelo hodně googlení az procesu jsem měla pocit, že můj milášek noťas pracuje hodně nedeterministicky.

Pak jsem četla dokumentaci USPEXu a články o evolučních algoritmech, na další týden jsem si měla připravit krátkou prezentaci pro moji školitelku. Nakonec z toho vzniklo povídání, kdy jsem se mohla ptát na to, čemu jsem nerozumněla. Zatím práce pokračuje tak, že čtu spoustu fyzikálních článků, (kterým moc nerozumím)  ve kterých je pro mě jakožto studentku obecné matiky často těžké se zorientovat, pak dokumentace a manuály a googlím a googlím a googlím. Nejčastěji jak se to či ono udělá v terminálu.

Zpracovala jsem data z jednoho výpočtu do dvou pěkných grafů, závislost energie na hustotě a energie na krystalové soustavě. (Jo a zajímalo by mě, jestli počet bodových grup souvisí a brkosí úlohou z kdysidávna...). Nejprve jsem dlouho nevěděla, v čem to dělat (Octave, python, R), Octave je mi nejbližší, v pythonu bych se chtěla naučit a s Rkem mi může pomoct školitelka. Nakonec zvítězilo R a měla jsem fakt radost, když jsem se tím vším progooglila. Třeba jsem se naučila, jak vymazat mezery v textovém souboru nebo jak umazat čísla na ose x a místo nich tam mít popisky soustav.

Poslala jsem výpočty struktury boru na cluster a přemýšlím, jak výsledek nafitovat pomocí Birch-Murnaghanovy rovnice. S "vyplněním" vstupních souborů mi samozřejmě hodně pomohla školitelka.

A teď se vlastně docela těším do Brna :)

Komentáře

Oblíbené příspěvky